Zang
Michaela Riener begon haar muzikale opleiding met piano en fluit. Ze studeerde Musik und Instrumentalmusikerziehung aan de Universität für Musik und darstellende Kunst Wien en sloot deze studie met onderscheiding af. In 2010 sloot ze de Masteropleiding Oude Muziek aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag af, waar ze studeerde bij Jill Feldman, Gerda van Zelm, Michael Chance en Peter Kooij. Haar liefde voor kamermuziek heeft ervoor gezorgd dat Michaela nauw betrokken is bij diverse ensembles. Samen met Stefanie True (sopraan) en Constanze Lee (fortepiano) vormt ze het Trio Luscinia, dat zich vooral met het klassieke en romantische liedrepertoire bezig houdt. Met het Oostenrijkse ensemble Calamus, dat zich vooral met historische uitvoeringspraktijk bezig houdt, haalde ze de eerste prijs bij de internationale Biber competitie in mei 2009. Sinds 2011 zingt ze bij het Belgische vocaalkwartet Encantar. Ook is Michaela te horen bij ensembles zoals L’Arpeggiata, Huelgas Ensemble, Egidius College en zingt ze in Cappella Amsterdam en de Nederlandse Bachvereniging, waardoor ze heeft samengewerkt met dirigenten als Rinaldo Allessandrini, Frans Bruggen, Marcus Creed, Richard Egarr, Konrad Junghänel, Daniel Reuss, Masaaki Suzuki en Jos van Veldhoven. Met het Anstatt dass Trio vinden we Michaela Riener in een totaal andere richting. In een bijzondere kamermuziekbezetting van zang, saxofoon en marimba speelt het trio muziek uit de jaren 20 en 30, veelal op teksten van Bertolt Brecht. In een parallel met de oude muziek staat Michaela’s intensieve studie van de hedendaagse muziek. In 2006 wordt Michaela zangeres bij ELECTRA. Een hedendaags ensemble dat nauw samenwerkt met de componisten waarvan ze de muziek spelen. Tevens bewandelen ze de paden van muziektheater en audiovisuele kunst. Samen met de Hedendaagse Muziek Band Hexnut zoekt ze de grens tussen geschreven en geïmproviseerde muziek op. Als soliste zong ze op het Prague Spring Festival en het Birmingham Frontiers Festival Louis Andriessen’s ‘La Passione’, trad op met Martijn Padding’s werk ‘Speculum Inversum’ samen met Ensemble Klang, en zong composities van Steve Reich en Hanns Eisler samen met het ASKO Ensemble. Onder leiding van David Robertson soleerde ze in Louis Andriessen’s ‘Opus TAO’, uitgevoerd door het Koninklijk Concertgebouw Orkest. Voor de voorstelling ‘[purgatorio]Popopera’ werkte zij samen met het dansgezelschap Emio Greco/Pieter C. Scholten, waarvoor de Amerikaanse componist Michael Gordon de muziek schreef.